Pękanie materiału

Niepowodzenia to naturalny proces zbierania doświadczenia. Pokaż swoją "zepsutą" pracę, może nie wszystko stracone…?
Awatar użytkownika
ddawid
Posty: 6
Rejestracja: 20 maja 2016, 11:22 - pt
Reputation: 0
Lokalizacja: Polkowice

Pękanie materiału

Postautor: ddawid » 20 września 2016, 19:17 - wt

Pomocy! zabrałem się za toczenie różdżki, z wałka bukowego, fi 20 mm, szerokość około 35 cm. Niestety podczas obrabiania wałek mi pęka, po chwili pracy dostaje bicia podczas przykładania dłuta do materiału. Dłuta naostrzone, materiał mocowałem na wszelkie możliwe sposoby (raz mocniej dociskałem konik, raz lżej, wierciłem otwory aby jak najgłębiej osadził się wałek) zmieniałem prędkości obr/min, zmieniałem wysokość przykładnicy i za każdym razem to samo, bicie a później trzask! Chciałbym zaznaczyć, że różdżka w najcieńszym miejscu ma około 8 mm średnicy. Tokarka to holzstar db 450.

Obrazek

Awatar użytkownika
ddawid
Posty: 6
Rejestracja: 20 maja 2016, 11:22 - pt
Reputation: 0
Lokalizacja: Polkowice

Re: Pękanie materiału

Postautor: ddawid » 21 września 2016, 20:25 - śr

Ktoś pomoże? Dlaczego materiał aż tak bardzo pracuje? 8 mm miejscami to za mało przy 35 cm?
P.S. wiem, że można złożyć różdżkę z 2 części, ale wolałbym wytoczyć z jednego kawałka...
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Ryszard
Posty: 112
Rejestracja: 06 kwietnia 2016, 13:48 - śr
Reputation: 4
Płeć:
Kontaktowanie:

Re: Pękanie materiału

Postautor: Ryszard » 21 września 2016, 21:09 - śr

Przy tak małej średnicy i tej długości konieczne jest zastosowanie lunety

Awatar użytkownika
ddawid
Posty: 6
Rejestracja: 20 maja 2016, 11:22 - pt
Reputation: 0
Lokalizacja: Polkowice

Re: Pękanie materiału

Postautor: ddawid » 21 września 2016, 23:15 - śr

Dziękuję za odpowiedź :)

Siacho
Posty: 1
Rejestracja: 01 lutego 2018, 12:54 - czw
Reputation: 0
Płeć:

Re: Pękanie materiału

Postautor: Siacho » 01 lutego 2018, 19:20 - czw

Co to jest ta luneta?
:oops: :oops:

Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 87
Rejestracja: 13 maja 2016, 08:17 - pt
Reputation: 0
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Pękanie materiału

Postautor: Maciej » 01 lutego 2018, 22:20 - czw

Coś takiego:
Obrazek

Rodzaj podpórki obrabianego elementu, inaczej podtrzymka. Można zrobić samemu. Generalnie stabilizuje obrabiany wałek przez docisk kółkami z trzech strona, żeby wałek się nie telepał.
Ja toczę głównie obsadki do kaligrafii, nie są aż tak długie (do 25 cm) ale często mają np. 3-4 mm w najcieńszym miejscu. Podtrzymki nie mam, używam ręki, kontrując nacisk dłuta.
Coś takiego (link na FB ale mam nadzieję, że będzie widać:
https://www.facebook.com/przyogniu/photos/a.361296490705405.1073741828.358963477605373/852180164950366/?type=3&theater
I zwykle toczę w ten sposób (a długo toczyłem na przystawce do wiertarki!), że nie ściskam walka między konikiem a zabierakiem. Wałek chwytam w uchwyt szczękowy (teraz w tokarce, przedtem w futerko wiertarki), z drugiej strony stożkowy otwór-"łożysko" i delikatny docisk.
Marzy mi się ruchomy uchwyt zamiast kła w koniku, no ale trochę za droga zabawa dla mnie póki co.

Awatar użytkownika
Ryszard
Posty: 112
Rejestracja: 06 kwietnia 2016, 13:48 - śr
Reputation: 4
Płeć:
Kontaktowanie:

Re: Pękanie materiału

Postautor: Ryszard » 02 lutego 2018, 14:07 - pt

Siacho pisze:Co to jest ta luneta?
:oops: :oops:


To też taka właśnie samoróbka
Luneta.JPG


Wróć do „A to pech…”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość